follow

Photobucket

23 Jun 2011

mulut suKa meNgaTa..?

aku pelik btol la..knpa org melayu suka mngata org melayu..
saudara sesama sendiri..? 
klau nk mngata p0wn "Lihat diri dulu sebelum mengata orang"

buang masa mngata org ny..mcm xda keja lain..dpt dosa!

drpd aku mngata org lebih baik aku kata kt diri aku sndiri..

gambar aku p0wn nk jadi isu..hello! aku bukan artis..

(klik gmbr utk besar..)

(klik utk besar)


Rasulullah shallallahu
a’laihi wasallam bersabda: “Sesiapa yang menghina sseorang kerana dosa
yang pernah dilakukannya, maka ia tidak akan mati sebelum melakukan dosa
tersebut..” (Hadis Riwayat At-Tirmidzi)



Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya.



“Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat” (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad).
Mengumpat dan mencari kesalahan orang lain akan mendedahkan diri pelakunya diperlakukan perkara yang sama oleh orang lain. Allah akan membalas perbuatan itu dengan mendedahkan keburukan pada dirinya.

Sabda Rasulullah S.A.W. “wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya,
dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri” (Hadis riwayat Abu Daud)

Orang yang mengumpat akan mendapat kerugian besar pada hari akhirat. Pada rekod amalan mereka akan dicatatkan sebagai perbuatan menghapuskan pahala.so pikir2 la..
klau aku nk malukan kau aku xkan padam kau pnya nama..aku xkejam sgt larh!



Tiada ulasan:

baca lah..

get this widget here